Een groente uitgelicht: Andijvie, het broertje van Witlof!

Een groente uitgelicht: Andijvie, het broertje van Witlof!

Andijvie, officieel genaamd Cichorium endivia, is een eenjarige plant. Het is een bladgewas, wat een gewas is dat om het blad geteeld wordt. Wat we niet allemaal weten is dat het zeer nauw verwant is aan witlof. Het voordeel van andijvie is dat het nagenoeg het hele jaar beschikbaar is. Totaal wordt er in Nederland ongeveer 750 hectare aan andijvie geteeld!

Regelmatig andijvie eten geeft je immuunsysteem als het ware een boost. Verder is andijvie goed voor de ogen, het hele zenuwstelsel in het lichaam. Ook worden gifstoffen sneller uit je systeem gehaald, wat weer goed voor lever is, en dat zorgt er weer voor dat voedingsstoffen sneller en beter opgenomen worden. Tenslotte is het ook een reiniger voor het bloed in het lichaam.

100gram andijvie levert ons bijna 200% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveel aan Vitamine K.  Veel Vitamine A, Foliumzuur en Vitamine B11. Verder is het rijk aan Mangaan, Koper, Ijzer, Magnesium, Kalium, Calcium en nog veel meer!

Handig weetje voor in de keuken;  Blancheer het alleen of doe het rauw door de stampot, anders wordt de smaak minder lekker.

Recept: Super makkelijke andijvie stampot.

  • 1 kilo aardappels
  • 500gram andijvie
  • Boter of Kokosolie
  • Peper en zout
  • Nootmuskaat
  • 1 ei

Kook de aardappels goed gaar.  Wanneer deze gaar zijn, kun je bovenop het kookwater de andijvie erbij gooien en nog even mee blacheren.  Bedenk dat je een grote pot nodig hebt! Je kunt ook de aardappels afgieten en dan de gesneden andijvie erdoorheen prakken. Doe hier het volledige ei, peper, zout, nootmuskaat (naar smaak) en de boter of de kokosolie bij. Goed prakken.

Klaar!

Als topping kun je nog pecannoten licht roosteren in een droge pan en over de stampot heen doen bij het serveren.

Door Anneke Lefevre