GROENTE UITGELICHT: WORTELPETERSELIE

GROENTE UITGELICHT: WORTELPETERSELIE

Oorspronkelijk komt peterseliewortel uit het Middellandse Zeegebied. In het oude Griekenland werd het als een heilige plant beschouwd. De antieke Romeinen waren ook gek op deze groente. Ze brachten de groente naar de rest van Europa. Vervolgens werd het sinds de 16de Eeuw veel als wintergroente gegeten in Duitsland, Polen, België en Nederland.

In wortelpeterselie zitten vrijwel alle mineralen en vitaminen maar ze zitten er allemaal met kleine percentages in. Deze lage percentages per 100 gram hangen zo rond de 10% van de ADH en zijn in deze geen probleem. Dat komt omdat de werking van vitaminen en mineralen elkaar juist versterken. Daardoor is wortelpeterselie een zeer gezonde groente. Wortelpeterselie bevat alle belangrijke aminozuren, vele eiwitten en zelfs gezonde vetzuren zoals omega 3 en omega 6, zij het in lage percentages. Peterseliewortel bevat proteïnen, veel calcium, ijzer, caroteen en de vitaminen B2 en C.

Peterseliewortel werd door de oude Grieken gebruikt om leverproblemen mee te voorkomen. Ook de galblaas vaart wel bij deze lange witte wortelgroente. Het is een vochtafdrijvende groente die het bloed zuivert. Verder wordt de wortel samen met het blad en de zaden aangewend om flatulentie, indigestie, meerdere soorten krampen en menstruatiestoornissen tegen te gaan.

Het blad kun je gebruiken net als gewone bladpeterselie!

Recept:  Wortelpeterselie en pastinaakpuree

Wat heb je nodig voor 4 personen

  • 5 wortelpeterselies
  • 2 rode ajuinen
  • 250 gram quorn gehakt
  • Olijfolie
  • Peper
  • Shoyu (Shoyu is een smaakmaker en bestaat uit gefermenteerde soja en tarwe, je gebruikt het in de plaats van zout, veel gezonder! Maar denk er wel aan om shoyu pas aan het einde van het kookproces toe te voegen, anders gaat de smaak verloren)

Schil de wortelpeterselie en snij in kleine blokjes, maak de ajuinen schoon en snipper fijn. Doe een flinke scheut olijfolie in de pan en fruit hierin de rode uien, voeg daarna de wortelpeterselie toe en laat een tiental minuutjes bakken, voeg dan het quorn gehakt toe en laat dit nog een tiental minuutjes meebakken. Kruid met peper en voeg een scheut Shoyu toe.

Pastinaakpuree

Wat heb je nodig voor 4 personen

  • 5 grote pastinaken of 8 kleinere exemplaren
  • Olijfolie
  • Peper en zout

Schil de pastinaak en snij in blokjes. Gooi de pastinaakdobbelstenen in kokend water en laat een kwartiertje gaar koken. Giet het water af, voeg olijfolie, peper en zout toe en zet er de mixer in. Proeven en eventueel nog wat bijkruiden of wat extra olijfolie erbij en klaar!